Ako si vybrať bicykel

Chcete si kúpiť bicykel a neviete aká veľkosť a typ Vám bude vyhovovať? Pripravili sme si pre Vás pár rád ako vybrať správny bicykel ktorý Vám bude sedieť ako uliaty.  Ešte predtým ako sa rozhodnete pre kúpu nového bicykla, treba si zvážiť a ujasniť niektoré dôležité kritéria. Hlavnú úlohu pri výbere typu bicykla hrá terén v ktorom sa prevažne budete pohybovať. Každý bicykel je vhodný pre určitý typ terénu, preto neexistuje 100% univerzálny bicykel. Zvolený typ bicykla aj jeho kvalita  by mali byť vždy odrazom predpokladaných ročných najazdených kilometrov, štýlu jazdy a prevažujúceho terénu. Nesprávny výber veľkosti rámu a nevhodné nastavenie posedu môžu výrazne ovplyvniť Váš celkový komfort jazdy a v dlhšom časovom horizonte spôsobovať bolesti chrbta, kĺbov horných a dolných končatín aj iných častí tela.

Na čo sa teda zamerať?

  • veľkosť rámu
  • rozmer kolies
  • typ bicykla
  • kvalitu použitých komponentov
  • materiál rámu

Aký typ bicykla zvoliť?

Horský bicykel s pevným rámom

Najpopulárnejšia cyklistická kategória osloví každého s aspoň trochu dobrodružným srdcom a záľubou v aktívnom živote ktorý predstavuje častý pobyt v prírode. Lesné cesty a chodníky, poľné cesty a jednoduchšie singletracky sú doménou pevných horských bicyklov tzv. hardtailov. A jasne že sa nestratíte ani na ceste alebo asfaltovej cykotrase kde ale dominujú trekingové, krosové a predovšetkým cestné bicykle ktorým ťažko „zavesíte“. Naopak v ľahkom teréne budete kráľom vy!

Hardtail definuje pevný rám, odpružená predná vidlica (lacnejšia pružinová, drahšia vzduchová), najčastejšie kotúčové brzdy, rovné široké riadidlá, zodpovedajúci počet prevodov a vypletené kolesá o priemere 29“, 27,5“ alebo dnes už raritné 26“. Rovnako koncipované sú aj dámske horské bicykle, ktorých pevný rám má viditeľne nižšiu hornú rámovú trubku a je kratší.

Vhodné

  • ľahký terén
  • nespevnené cesty
  • lesné a poľné cesty

Menej vhodné

  • cesty
  • mesto

Horský bicykel celoodpružený

Tam, kam pevný horský bicykel nestačí, uspokojí svojho jazdca „full“. Prináša väčšiu mieru komfortu a je pripravený pre zdolávanie náročnejšieho terénu (koreňový alebo kamenistý povrch). Jazda na ňom môže priniesť väčší adrenalín a vyblázniť sa dá perfektne v bikeparku podľa jazdeckých skúseností. Rozdelenie takýchto bicyklov je hlavne podľa zdvihu a geometrie XC – 100-120MM, Trail 120-140mm, All-mountain 140-160mm, Enduro/Freeride 160-180mm, Downhill 180-200mm. Čím väčší zdvih, tým náročnejší terén bike s istotou zvláda. Zároveň sa stáva menej vhodný na bežné výjazdy, pretože široké plášte s vysokým dezénom majú vyšší odpor, bicykel je ťažší a „húpe“ tzn. pruží pri šliapaní.

 

Kvalitný celoodpružený bicykel vždy znamená väčšiu investíciu. Jazdec by sa mal pripraviť že sa o taký bicykel treba pravidelne starať. Zanedbaná údržba alebo zlé nastavenie môže z najlepšieho bicykla urobiť podpriemerný bicykel.

Vhodné

  • ľahký aj ťažký terén
  • bikepark
  • nespevnené, kamenisté cesty
  • lesné a poľné cesty

Menej vhodné

  • cesty
  • mesto

TIP
Celoodpružený bicykel ide jednoducho premeniť na hardtail, pokiaľ tlmič a vidlica disponujú Lock-outom (uzamknutie jednotky). Ľahko potom prídete a vy stúpate k začiatku Vášho obľúbeného trailu. Nastavenie oboch pružiacich jednotiek kľúčovo ovplyvňuje jazdné vlastnosti bicykla. Manuál výrobcu ako všetko nastavovať, rovnako ako výborný mechanik, vždy pomôžu!

Elektrobicykle (e-Bike)

Elektrickú asistenciu môžete zvážiť, pokiaľ nestíhate kamarátom alebo naopak Vám nestíha partnerka, nemáte čas makať na svojej kondícii a predovšetkým pokiaľ máte pohybový hendikep a sily naviac sa hodia. Veľkou výhodou je, že väčšina dnešných moderných bicyklov sa chová podobne ako bežné bicykle a delí ich iba váhový rozdiel. Motor a akumulátor váži niekoľko kíl, preto celková váha môže bežne prekročiť 20 kg. Naľakajte sa,  je to naozaj štandard.

Najpopulárnejšou variantou i vďaka ideálne rozloženej hmotnosti je použitie stredového pohonu a batérie v spodnej rámovej trubke. Lacnejšie elektrobicykle majú pohon riešený v prednom alebo zadnom náboji a batériu na nosiči alebo medzi sedlovou trubkou a zadným kolesom. Nevýhodou býva horšie vyváženie a niekedy menej citlivé dávkovanie výkonu.

Crossový / Trekingový bicykel

Crossový alebo trekingový bicykel stojí za zváženie pokiaľ cítite, že terénnych schopností horského bicykla nevyužijete.  Sú skvelou voľbou hlavne pre cykloturistiku, kde jazdec kombinuje spevnené a nespevnené cesty s kilometrami cyklotrás. Koncepcia crossových a trekingových bicyklov je veľmi podobná. Crossové bicykle zameriavajú viac na športovo založených jazdcov, trekkingové na kľudnejšiu jazdu a praktickú stránku vďaka doplnkom ako sú blatníky, nosič, osvetlenie a ďalšie vybavenie vďaka ktorému sa hodia aj ako dopravný prostriedok medzi mestami. Rovnako sú na tom aj dámske bicykle s charakteristicky nízkym rámom.

Crossový a trekkingový bicykel definuje rám podobný horským bicyklom, odpružená predná vidlica s malým zdvihom pre zvládnutie ľahkého terénu a kolesá s úzkymi plášťami o priemere 28“ – rovnaké ako u cestných bicyklov. Posed je komfortný, vzpriamený a neunavuje ani na celodenných výletoch na ktoré sa tieto prevažne cykloturistické bicykle hodia.

Vhodné

  • cyklochodníky
  • mesto
  • lesné a poľné cesty

Nevhodné

  • náročnejší terén

Cestný bicykel

Hovorí sa že cyklistika je len jedna… Áno, reč je o cestných bicykloch. Každý s vášňou pre rýchlosť, ľahkosť pohybu a športové výkony  by mal cestný bicykel zvážiť pokiaľ mu jazda v teréne nič nehovorí. A ak Vám pripadá, že sú si všetky cestné bicykle podobné, ste na omyle! Tuto platí, že rozdiely v milimetroch môžu hrať veľkú rolu. Rovnaké sú aspoň kolesá s úzkymi, hladnými plášťami o priemere 28“ (700c). Lacnejšie cesťáky do 1000 € sú zamerané viac na komfort a pohodlie, posed a ovládanie nie je vyslovene závodné. Drahšie modely síce nemusia priniesť horší komfort vďaka pokročilému spracovaniu a pružným vlastnostiam karbónu, napriek tomu ide všeobecne o športovejšie modely, čo spoznáte hneď pri nasadnutí a prvom šliapnutí do pedálov, kedy je cítiť, ako chce bicykel ísť, presnejšie doslova vystreliť vpred! Voľba správnej veľkosti rámu je v tomto prípade absolútne kľúčová.

Vhodné

  • cesty
  • asfaltové cyklochodníky

Nevhodné

  • všade mimo spevnenú cestu

Gravel/Cyklokrosový bicykel

Koncept cestného bicykla, ktorý si poradí i  mimo cesty má svoju závodnú podobu – cyklokrosový bicykel a rekreačné dobrodružnú podobugravel bike. Cyklokrosové stroje často nie sú  pre bežné jazdenie moc pohodlné (sú veľmi tuhé a pomerne kátke), preto mimo závodné použitie vždy doporučujeme gravel. Na takomto bicykli nájdete všetky známe prvky  z cestného bicykla, takže barany, 28“ kolesácestné alebo špeciálne gravel sady pohonov. Širšie a odolnejšie sú plášte s hrubším dezénom a komfort pre jazdu v teréne môže poskytovať i špeciálne riešenie mini odpruženej vidlice či predstavca alebo pružné vzpery zadnej stavby. S gravelom budete jazdiť rýchlo ako na ceste, tak aj v ľahkom teréne. Komfort horského bicykla mimo pevnej cesty samozrejme nečakajte. Gravel môže byť skvelý zimný bicykel do nepriaznivých podmienok kedy cestná „žiletka“ odpočíva v garáži.

Vhodné

  • cesty, cyklotrasy
  • spevnené cesty s horším povrchov

Nevhodné

  • rozbitý terén

Mestský bicykel

Po meste sa dá jazdiť štýlovo, prakticky a hlavne bezpečne. Bicykel ako dopravný prostriedok dáva úplný zmysel hlavne v dnešnej dobe plnej zápch a večne preplnených ulíc automobilmi. Často sa tak stáva, že bicykel v meste zastával úlohu jedného z najrýchlejších dopravných prostriedkov. Tak nechajte auto doma, prevetrajte hlavu a urobte niečo pre svoje zdravie!

Jednoduchý vzhľad, praktické doplnky, rýchle plášte a veľmi pohodlný, vzpriamený posed, vďaka ktorému máte dobrý výhľad na cestu aj cez autá, robia z mestského bicykla perfektného spoločníka. Že niektoré mestské bicykle nemajú na prvý pohľad prehadzovačku, môže znamenať dispozíciu prevodovky v náboji zadného kolesa, preto vždy sledujte špecifikáciu, nech nekúpite bicykel s jedným prevodom, ktorý vám nemusí stačiť, ak budete jazdiť strmými ulicami do kopca. Cyklistky poteší veľký výber štýlových bicyklov s nízkym rámom, ktorý dovolí krasojazdu v sukni bez pohoršenia okolia!

Vhodné

  • cesty, cyklochodníky
  • mesto

Nevhodné

  • všade mimo spevnený povrch

BMX / Dirt bicykle

Bicykle predovšetkým určené na skákanie a rôzne triky. Bicykle sa využívajú na miestach na to určených ako sú rôzne Pumptracky, športové haly. V žiadnom prípade nie je vhodné sa na týchto bicykloch premiestňovať na dlhšiu vzdialenosť. Veľkosť kolies BMX 20“, detské 16“, DIRT 26“

Vhodné

  • pumptrackové dráhy
  • u rampy
  • bikrosové dráhy
  • skateparky